Toyota již od 60. let minulého století překvapuje a přináší radost všem motoristickým fanouškům svým pohledem na ztvárnění atraktivních a zábavných sportovních automobilů. Řada z těchto vozů již dosáhla ikonického postavení. Rozhodli jsme se proto oslavit zde několik modelů, které jsou jakýmsi mezníkem v historii výroby sportovních automobilů Toyota.
Lehoučké počátky
Kdo by si jen pomyslel, že Toyota Sports 800 – automobil tak malých rozměrů a vůbec první sériově vyráběný sportovní vůz značky Toyota – tak výrazným způsobem ovlivní budoucí modely této automobilky. Toyota Sports 800, láskyplně označovaná "Jota-Hači", což je japonská zkrácenina pro "Toyota 8", se poprvé představila roku 1962 na autosalonu v Tokiu coby prototyp konceptu Toyota Publica Sports.
Toyota Sports 800 přinesla konstrukci lehkou jako pírko v kombinaci s agilním plochým motorem o objemu 790 cm3, pohánějícím zadní kola. Dokonale naplňovala vizi svých tvůrců nabídnout dynamické jízdní schopnosti a mimořádně nízkou spotřebu paliva (pouhých 3,8 l na 100 km). Zasazení automobilky Toyota o inovace v oblasti hybridního pohonu dokládá pokrokový model Sports 800 GT Hybrid vybavený spalovacím motorem s plynovou turbínou dodávající energii elektromotoru, uvedený koncem 70. let minulého století na autosalonu v Tokiu.
Toyota Sports 800 získala v Japonsku nemálo motoristických fanoušků díky své spolehlivosti a nízké spotřebě. Pochlubila se např. třetím místem v závodu 24 hodin Fuji v roce 1967 (trefně hned za dvěma vozy Toyota 2000GT) a vstoupila do dějin nejen jako první sériově vyráběný sportovní model značky Toyota, ale i jako sportovní vůz pro pravé řidičské nadšence.